5 goedkope manieren om te beginnen met live chat

Als beginnende ondernemer kan het een goed idee zijn om klein te beginnen met live chat. Maar ook als je al een doorgewinterde ondernemer bent, maar net met live chat wilt beginnen te experimenteren kan het handig zijn om eerst met je tenen het water te voelen voordat je er in springt. Live chat is namelijk heel belangrijk in je communicatiemix. Je klanten houden ervan en je kan er meer omzet mee genereren. Dit zijn slechts twee van de vele voordelen van live chat.

Wanneer je op zoek gaat naar live chat zijn er genoeg mogelijkheden die heel fijn zijn voor de portemonnee en die toch het werk gedaan krijgen. Voor ieder soort bedrijf is er iets te kiezen in de wereld van live chat, van low-budget tot zeer uitgebreid. En die low-budgetmogelijkheden delen we graag met je. Want niet iedereen is er aan toe om meteen all-in te gaan.

1. Skype

Een bekend platform, maar misschien niet de eerste die bij je opkomt wanneer we het hebben over live chat: Skype. Skype is een handig platform om te gebruiken omdat vele van je klanten er al bekend mee zijn. En de regel van moderne klantenservice is: zoek de klant op waar hij zich al bevindt. Skype hoort daarom zeker thuis in dit rijtje.

Skype is gratis te gebruiken, maar op grotere schaal is het zeker aan te raden om een abonnement te nemen. Je hebt dan veel meer mogelijkheden en de abonnementen zijn niet duur. Skype is daarom een goed alternatief voor wie klein wil beginnen. Maar ook met de gratis versie, die velen van ons al privé gebruiken, kunnen kleine bedrijven aardig uit de voeten.

Naast de standaardversie heeft Skype inmiddels ook Skype Meetings in zijn productaanbod opgenomen. Zoals de naam al suggereert, is dit product speciaal  bedoeld om samen te werken en vergaderingen te houden. Deze versie is kosteloos, maar op het moment helaas alleen beschikbaar in de VS. Het is wel goed om dit product in de gaten te houden en er eens naar te kijken zodra het ook in Nederland beschikbaar is.

Naast Skype Meetings biedt Skype ook Skype Business aan. Deze service is ook in Nederland beschikbaar, maar je dient hiervoor wel een abonnement af te sluiten. Voor slechts $2 per gebruiker kun je vergaderingen plannen met wel 250 mensen tegelijkertijd!

2. Facebook live chat

Facebook is dé plek om je klanten op te zoeken. En als je webcare inzet, is de kans groot dat je dit platform al gebruikt. Het is dan ook niet ongebruikelijk dat bedrijven het ook voor live chat gebruiken. Dat gebeurt via Messenger (voor Facebook Business), de berichtendienst die eerst nog geïntegreerd was met Facebook zelf. Inmiddels staat de berichtendienst alweer een tijdje op zichzelf.

Messenger heeft een aantal heel fijne voordelen, welke je klantenservice echt naar een hoger niveau kunnen tillen.

  • Je klant is makkelijk te bereiken via een platform waar hij al bekend mee is;
  • Er kunnen foto’s en video’s mee verzonden worden;
  • De klant kan bestellingen via de service plaatsen;
  • Bedrijven kunnen facturen en bestellingupdates versturen;
  • Het is helemaal kostenloos!

3. Zendesk chat

Wanneer je net begint met chat, zal het aantal chats misschien niet meteen op volle kracht draaien. Dat geldt zeker voor de kleinere bedrijven, maar ook voor grotere bedrijven is live chat een kanaal dat moet groeien; niet al je klanten zullen meteen weten dat je live chat beschikbaar gemaakt hebt.

Het kan dan ook voor veel bedrijven prima zijn om in het begin maximaal één chat per keer uit te hoeven voeren. Als dat voor jou het geval is, dan is Chat Lite van Zendesk iets om te overwegen. In dit gratis abonnement kun je met één klant tegelijk praten en dit kost je helemaal niets. Je krijgt daarbij ook chatbeoordelingen en chatgeschiedenis (14 dagen).

Mocht je meer willen dan zijn er abonnementen beschikbaar zoals Chat Team van €14 per maand per agent. Daarbij krijg je bijvoorbeeld widgetaanpassingen, meerdere afdelingen en een onbeperkt aantal chatsessies. Zelfs met dit goedkoopste abonnement krijg je een onbeperkt aantal chats, dus ook dat is zeker de moeite waard om naar te kijken. Bij alle abonnementen van Zendesk krijg je een gratis evaluatieperiode.

4. Apple Business Chat

Het is nog maar ‘slechts’ in beta-versie beschikbaar, maar we wilden het toch nog even noemen: Apple Business Chat. Deze service is wellicht het overwegen waard wanneer een groot deel van je klanten in het bezit is van een iPhone. Met Apple Business Chat kunnen je klanten simpelweg via hun iPhone contact met je opnemen. Dat gaat heel gemakkelijk via sms, waarmee ze niet alleen vragen aan je kunnen stellen, maar ook aankopen kunnen doen en afspraken kunnen maken. Apple Business Chat is onderdeel van de iOS 11-update.

5. Cheapchats.nl

Natuurlijk kunnen we onze eigen budget chatdienst niet vergeten: Cheapchats. Hiermee heb je al chat vanaf €65 per maand. Voor dit bedrag ben je tussen 7 en 23 uur bereikbaar voor je klanten. Dit abonnement is perfect voor bedrijven die maar een paar chats per dag of per week binnenkrijgen. Maar ook voor bedrijven met wat meer aanvragen zijn er mogelijkheden.

De prijzen zijn als volgt:

Basic – websites met maximaal 500 bezoekers per maand:
€65, tot 7 chats per maand.

Deluxe – websites met 500 tot 1000 bezoekers per maand:
€105, tot 15 chats per maand.

Royal – websites met 1000 tot 3000 bezoekers per maand:
€175, tot 30 chats per maand.

Exclusive – websites met 3000 tot 5000 bezoekers per maand:
€325, tot 60 chats per maand.

Enterprise:
Een pakket-op-maat voor bedrijven die zich niet kunnen vinden in de andere pakketten.

De software van Cheapchats is na het opsturen van enkele gegevens en toegang tot de website in een dag te installeren. Het proces bestaat uit vier stappen: bestellen, training, testen en live gaan. Met Cheapchats.nl kun je niet alleen je klanten goede en snelle service bieden, je kunt ook leadgeneratie via live chat regelen.

Anders dan met veel andere live chat diensten heb je met Cheapchats.nl de software op je eigen website staan en hou je dus alles in eigen beheer. Dit kan vele voordelen hebben. Zo heb je minder moeilijkheden om de privacy van je klanten te bewaken en heb je minder beperkingen wat betreft dataverzameling. Daarnaast hoeven je klanten niet eerst een account aan te maken om contact met je op te kunnen nemen. Het is dus veel UX-vriendelijker dan wat veel andere (gratis) live chat diensten aanbieden.

Wil je wel met live chat beginnen maar beschik je niet over voldoende middelen of personeel? Overweeg dan eens om je digitale klantencontact uit te besteden.

De implementatie van live chat kan namelijk best een uitdaging zijn als je dit zelf wilt doen, omdat nieuwe chatoperators goed opgeleid moeten worden en er aanzienlijk kosten bij komt kijken wanneer je chatagents in moet schakelen.

Lees hierover meer in ons artikel Digitaal klantencontact: uitbesteden of zelf beheren?.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aanmelden nieuwsbrief