5 manieren om waarde voor jouw klanten te creëren

Toegevoegde waarde is een belangrijke tactiek die door kleine ondernemingen gebruikt kan worden om klanten te verwerven en te behouden, de naamsbekendheid te verhogen en jouw positie in de markt te differentiëren. Weet je niet waar je moet beginnen? Hier zijn vijf manieren om toegevoegde waarde te creëren die gemakkelijk in jouw business plan geïmplementeerd kunnen worden:

1. Houd altijd rekening met het perspectief van je klanten

De kunst van het creëren van toegevoegde waarde begint met de mogelijkheid om je bedrijf door de ogen van je klanten te bekijken.

Bedenk wat belangrijk voor jouw doelgroep is en hoe jouw product of dienst hen ten goede zal komen. Welk probleem lost het op, hoe zal het hen helpen obstakels te overwinnen of hun werk beter te doen? Veel bedrijven missen de boot door op productkenmerken te focussen in plaats van de voordelen. Door je aandacht te verschuiven naar het leveren van content die zich op de behoeften van jouw klanten richt kun je beginnen met helpen en stoppen met verkopen.

Het creëren van de klantpersonas is nuttig om je inzicht te geven over jouw huidige en toekomstige klanten, wat voor hen zinvol is, en geeft jou een stappenplan van de aard van de content die je kunt maken en delen om toegevoegde waarde te leveren.

2. Consequent werken aan de verbetering van de klanttevredenheid

Hoewel het debat over de vraag of de klant altijd gelijk heeft (of niet!) blijft, het ontbreken van klanttevredenheid is een trefzekere manier om mensen te weerhouden terug te komen.

Op regelmatige basis vragen om eerlijke feedback door middel van enquêtes stelt jou in staat om de vinger aan de pols te houden op de behoeften van je klanten in hun reis met jouw bedrijf en is ook een gelegenheid om de identiteit van jouw merk in de markt in de gaten te houden.

Wij gebruiken zelf SurveyMonkey, waarmee wij feedback verzamelen en op basis van resultaten een actieplan creëren.

3. Implementeer marketingmodellen in jouw strategie

Als je op zoek bent naar manieren om toegevoegde waarde te creëren, kan het gebruik van populaire marketingmodellen helpen jouw strategie vorm te geven.

Voor het MKB helpen het 4-C model, het Brand Essence Wheel en de SWOT Analyse de value statement van jouw merk te ontwikkelen, jouw unique selling points te bepalen en zelfs klanteisen op basis van trends in de markt te voorspellen.

4. Ontwikkel een onvergetelijke klantervaring

Bedrijven met onvergetelijke klantervaringen hebben meer kans om te profiteren van mond-tot-mondreclame, positieve online reviews en een hoger klantbehoud.

Als je van start gaat, moet je alle touchpoints van jouw bedrijf overwegen, van de eerste online chat tot de communicatie na de aankoop en hoe je het beste de toegevoegde waarde voor de klant gedurende het gehele proces kunt maximaliseren.

Het bouwen van een ‘customer experience’ stelt jou ook in staat om relaties met je klanten te ontwikkelen, zodat je kunt connecten op een niveau verder dan gewoon de order binnen te halen.

Belangrijker nog, onvergetelijke klantervaringsmodellen richten zich op het leveren van onverwachte immateriële waarde die niet kan worden verpakt of verkocht. Dit geldt ook voor persoonlijke service, aandacht voor detail en een gevoel van urgentie te laten zien wanneer klachten of vragen zich voordoen.

5. Onderschat nooit de waarde van gratis marketingmateriaal

Of het nu een gratis gids is, een printbare PDF of een bedrijfskalender, gratis marketingmateriaal is een geweldige manier om meerwaarde te creëren en het vermogen van je merk om ‘iets extra’s’ te bieden aan klanten te presenteren.

Gratis marketingmateriaal kunnen kleine bedrijven ook dienen om hun naamsbekendheid te vergroten en je doelgroep bloot te stellen aan verschillende producten en diensten.

Vergeet niet, hoewel je misschien iets gratis te bieden hebt, het moet wel relevant zijn voor jouw markt en moet altijd in overeenstemming zijn met algemene doel van jouw merk.

Deze vijf tips helpen je nadenken over een paar manieren waarop je waarde nu en in de toekomst voor jouw prospects en klanten kunt toevoegen.