De voordelen van on demand personeel

Als je bedrijf groeit, kan je al snel niet alles meer zelf af. Dan is het een goed idee om na te denken over het aannemen van extra, tijdelijk personeel. Daarbij moet je de afweging maken of je iemand in vaste dienst neemt of dat je liever tijdelijk of freelance hulp inschakelt. Beide soorten dienstverband hebben zo hun eigen voordelen. Omdat voor kleine bedrijven en startende ondernemers on demand personeel meestal een betere keuze is dan iemand vast aan te nemen, staan we in dit artikel even stil bij welke voordelen dit voor jou als ondernemer met zich meebrengt.

Vrijheid en flexibiliteit in rustigere tijden

On demand personeel is vaak de juiste keuze als je van tevoren nog niet goed weet hoeveel werk er zal zijn. Als je tijdelijk iemand aanneemt om je te helpen bij bepaalde aspecten van je bedrijf, bijvoorbeeld met een oproepcontract of een freelancer, zit je nergens aan vast. Mocht je het rustiger krijgen en de hulp niet meer nodig hebben, ben je niet verplicht om je werknemer van werk te voorzien en kan je gemakkelijk alles weer zelf afhandelen. Mocht het weer drukker worden, kun je gemakkelijk deze persoon weer inschakelen.

Je kan bijvoorbeeld iemand aannemen voor de duur van een groot project dat je aan het plannen bent geweest en als verwacht dat je hiervoor vele klantenvragen binnen zal krijgen. Verwacht je dat het project zo’n vier maanden gaat duren? Dan kan je hiervoor een contract aanmaken voor vier maanden, of een uitzendbureau inschakelen.

Met die laatste optie heb je de mogelijkheid om tussendoor, als de persoon toch niet helemaal geschikt blijkt voor de klus, gemakkelijk iemand anders aannemen. Wat je ook kan doen is tijdelijk je klantenservice uitbesteden, zodat je er zelf helemaal geen tijd en moeite meer in hoeft te steken. Op die manier heb je ook geen zorgen van personeel en de bijkomende administratie.

Vergeet niet dat als je personeel in dienst hebt, deze vooral ’s zomers met vakantie zal gaan. Heb je genoeg ruimte in je bezetting om dit op te vangen? Of denk aan perioden van extra drukte, zoals bijvoorbeeld Kerstmis en Sinterklaas. En als je een zwangere werknemer hebt die met verlof gaat, is het ideaal om iemand alleen voor deze paar maanden aan te nemen.

Je zit niet vast aan verkeerd personeel

Als je niet tevreden bent over de tijdelijke kracht, kun je gemakkelijk iemand anders zoeken. Je bent immers niet verplicht om deze persoon een bepaald aantal uren te laten werken. Mocht je in de toekomst wel vast personeel aan willen nemen, dan kun je deze hiermee gemakkelijk van tevoren screenen. Op die manier is de kans dat je het verkeerde personeel vast aanneemt kleiner.

Kleiner financieel risico

Omdat je niet vast zit aan personeel loop je financieel minder risico in moeilijkere tijden. Als je het even te krap hebt om personeel te kunnen betalen, pak je alles gemakkelijk zelf op. En als je werknemer ziek is en je moet alles alsnog zelf doen, hoef je geen loon uit te betalen, iets waar je bij een vast dienstverband wel mee te maken zou hebben.

Minder administratie

Bij personeel in vast dienstverband, komt de nodige administratie kijken. Hier kan aardig wat tijd in gaan zitten. Deze administratie kun je gemakkelijk en vaak voor een relatief laag bedrag uit handen geven, maar dit is niet voor iedere ondernemer een optie. Bijvoorbeeld een freelancer inschakelen of je klantenservice uitbesteden komt met een stuk minder administratie, aangezien je niet te maken hebt met verzekeringen etc. Je hebt alleen een factuur die je moet betalen en in je kosten moet opnemen.

Minder investeren

Om goed personeel nog beter te laten zijn in wat ze doen, is het altijd verstandig om in ze te investeren. Dit kan bijvoorbeeld door cursussen te organiseren of je personeel opleidingen te laten volgen. Als je tijdelijk personeel aanneemt, of je klantenservice uitbesteedt, hoef je hierin niet te investeren. Je bent immers geen overeenkomst voor de lange termijn aangegaan en het heeft voor jou geen nut om te investeren in vaardigheden waarvan je later de vruchten niet meer zal kunnen plukken.

Ook ben je minder tijd kwijt aan het trainen en ontwikkelen van deze medewerkers, aangezien van een tijdelijke werknemer vaak niet verwacht kan worden om dezelfde vaardigheden te hebben en dezelfde werkzaamheden uit te richten als een vaste medewerker. Overigens is het zo dat een freelancer bijvoorbeeld al heel specifieke vaardigheden bezit. Dat is dan namelijk precies waarom je deze persoon aanneemt.

Het wervingsproces is snel

Een tijdelijke kracht is vaak snel aangenomen. Doordat je niet aan de medewerker ‘vast zit’, is een uitgebreide screening namelijk vaak niet nodig. Sterker nog, dit neemt meestal teveel (kostbare) tijd in beslag. Daarnaast ben je niet op zoek naar iemand voor de lange termijn, dus persoonlijke vaardigheden doen er niet veel toe.

Tijdelijk personeel wordt vaak puur om de technische vaardigheden aangenomen. Iemand moet het werk doen, meer niet. Helemaal snel handelen kan het best via een uitzendbureau. Je geeft door waarnaar je op zoek bent en het bureau regelt de gesprekken met de kandidaten en levert je alleen serieuze kandidaten aan. Vervolgens hoef jij als ondernemer alleen nog maar te kiezen.

Het inwerkproces is snel

Naast dat het werven lekker snel gaat, is ook het inwerken van een tijdelijke medewerker heerlijk beknopt. De medewerker zal niet lang voor je werken en zoals we hiervoor al noemden, een heel specifiek werkgebied hebben. Alle ins en outs van je ingewikkelde bedrijfssoftware en dataopslagsystemen zijn overbodig aangezien het vaak handiger is om dit over te laten aan een van de vaste medewerkers.

Als je een freelancer aanneemt, zal deze gespecialiseerd zijn in een bepaald gebied. Of dit nu een schrijver of een IT’er is, er zijn altijd bepaalde programma’s waarmee vaak gewerkt wordt door bedrijven. Freelancers screen je vaak juist op technische vaardigheden want alleen zo weet je zeker dat je ze geen ingewikkelde software hoeft uit te leggen.

Daarnaast is het overbodig om – als je een grotere organisatie hebt – iedere medewerker binnen het bedrijf aan je nieuwe personeelslid voor te stellen. Sommige bedrijven hebben voor het introduceren van nieuw personeel duidelijke procedures, zoals deze zichzelf via een e-mail aan iedereen voor te laten stellen en deze persoonlijk aan de directeur en het management voor te stellen. Hier gaat wel de nodige tijd in zitten, wat je je kan besparen bij een tijdelijke medewerker.

Als je ervoor kiest om je klantenservice uit te besteden, dan is een goede bedrijfs- en producttraining al voldoende. Het personeel van de aanbieder is al opgeleid voor het werk en kent alle ins en outs. Je hoeft je dus niet druk te maken om of iemand wel alle technische vaardigheden in huis heeft. Eventueel nieuw personeel wordt door de aanbieder ingelicht over jouw bedrijf en producten.

Frisse blik

We willen dit artikel graag afsluiten met een voordeel waar je misschien niet zo snel zelf bij zou stilstaan: een frisse blik. Want iedere nieuwkomer ziet al je processen voor het eerst en in tegenstelling tot personeel dat er al een paar maanden of jaren zit, kan je tijdelijke kracht zien waar er misschien een kink in de kabel zit en waar er ruimte voor verbetering is. Deze nieuwe perspectieven zorgen ervoor dat je niet vastgeroest raakt in omslachtige processen en ouderwetse procedures. Maar dan moet je dat soort feedback natuurlijk wel stimuleren.

Ben jij benieuwd naar hoe je als ondernemer nog meer efficiënt te werk kan gaan? Lees dan eens ons artikel over drie dingen die je als ondernemer het beste kan uitbesteden.