Een klantenserviceteam runnen: waarom je een goede relatie moet opbouwen met je team

Bij het runnen van je bedrijf komt veel kijken. Je klantenservice personeel is daarbij extra belangrijk, want zij zijn het visitekaartje van je bedrijf. In een vorige blog post hebben we uitgelegd hoe je de juiste personen aanneemt en ook hoe je die nieuwe medewerkers inwerkt. Maar om je team echt goed te laten functioneren, is het ook zeer belangrijk om een goede relatie met hen op te bouwen. Want de betrokkenheid van je medewerkers heeft een directe invloed op de tevredenheid van je klanten.

Een goede relatie met je team is uiterst belangrijk voor het goed functioneren ervan. Je medewerkers moeten voelen dat ze je kunnen vertrouwen en dat ze op je kunnen bouwen. Wanneer ze geen goede compensatie of waardering krijgen, zullen ze zelf ook niet veel in het bedrijf willen investeren. Dit is niet iets dat bij je medewerkers begint – het begint bij jou als leider. Vraag jezelf af hoe je relaties kunt opbouwen waar je (beiden!) op de lange – niet de korte – termijn iets aan hebt.

Je medewerkers hebben behoeften en een werkgever moet daarin kunnen voorzien

Ooit gehoord van de behoeftenhiërarchie? Dit is een piramide van dingen waaraan wij mensen behoefte hebben om gelukkig te zijn. Als werkgever moet je zorgen dat je hier aandacht aan besteed. Er zijn namelijk basic needs, zoals eten en rust, welke absoluut niet mogen ontbreken op de werkvloer. Maar daarnaast zijn er ook nog dingen zoals veiligheid en het gevoel dat iemand op de juiste plaats zit, maar er is nog veel meer. Wanneer in alle behoeften voorzien is, zal de werknemer zich goed voelen binnen je organisatie.

Hiërarchie is ouderwets

De nieuwe generatie medewerkers zijn van een andere slag dan de oudere generatie medewerkers en een traditionele hiërarchie is iets dat je zult moeten heroverwegen. Ze willen zich niet langer minder voelen dan andere medewerkers, inclusief de baas of manager. Ze willen het gevoel hebben gehoord te worden en iets in te brengen te hebben.

Wanneer je als werkgever teveel vasthoudt aan inmiddels ouderwets te noemen hiërarchie, loop je het risico dat je personeel zich niet gewaardeerd voelt. Dit zorgt ervoor dat je mensen zich niet kunnen ontwikkelen tot de medewerker die ze in zich hebben. Zoals we hierboven al schreven: iedere medewerker heeft andere behoeften. Het is aan jou om te bepalen in hoeverre je hieraan tegemoet kunt en wilt komen om het beste uit ze te halen.

Wees een leider in plaats van een manager

Er is een groot verschil tussen het managen van een team en het leiden van een team. Velen zullen zichzelf zien als ‘manager’; een persoon die zorgt dat het team de juiste resultaten behaalt. Een leider daarentegen zorgt dat het team goed functioneert en werkt naar concrete doelen toe. Niet alleen duidelijke verkoopdoelstellingen, maar ook persoonlijke doelen. Streeft een medewerker naar een leidinggevende functie of willen ze graag een expert worden op een bepaald terrein? Hoe kun jij als bedrijf ze helpen deze doelen te behalen?

Hiervoor moet je als leider veel mensenkennis en een redelijk EQ hebben. Je moet goed aanvoelen waar mensen behoefte aan hebben en daarop inspelen. Ga daarbij niet alleen af op wat je hoort: hou je ogen open en zie zelf wanneer je aanpassingen moet maken of een extra gesprek moet inplannen met iemand die niet op zijn plaats lijkt te zitten.

Je personeel moet bij je wíllen (blijven) werken

Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat je personeel bij je wil blijven werken. Want zodra ze een beter aanbod krijgen, zullen ze niet schromen om die aan te nemen. Wanneer ze dezelfde baan (of zelfs een leukere) kunnen krijgen bij een werkgever die zijn werknemers wél waardeert en goed behandelt, waarom zouden ze dan voor jou blijven werken?

Een goede relatie komt van twee kanten

Geef je werknemers niet alleen een baan, geef ze een ervaring. Een ervaring waarvan ze kunnen leren, waarin ze kunnen groeien en waarin ze het gevoel hebben een verschil te maken. Een goede relatie komt van twee kanten: beide partijen moeten in gelijke mate geven en nemen. Dat gaat niet alleen over het leveren van resultaten, het gaat ook om input: het aanleveren van ideeën, het bieden van hulp en advies, elkaar uitdagen een stapje verder te gaan, etcetera.

Meer weten over het runnen van een (digitaal) klantenserviceteam? Lees ook onze andere artikelen in deze serie:

Je medewerkers inwerken

De juiste personen aannemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aanmelden nieuwsbrief