Hoe je met LinkedIn een naam op kan bouwen voor je bedrijf

LinkedIn is alweer een behoorlijke tijd een belangrijk sociaal netwerk en eentje die voor bedrijven onmisbaar is geworden bij het opbouwen van hun bedrijf. Als je een bedrijf hebt of er net eentje begonnen bent, moet je dit platform absoluut gebruiken. Je kan er als persoon een naam opbouwen, gelinkt aan je bedrijf, maar ook bedrijven zelf kunnen het netwerk gebruiken.

In het laatste bericht over LinkedIn cijfers dat we op de website konden vinden (april 2017) is te lezen dat het netwerk in totaal 467 miljoen gebruikers heeft. Maandelijks zijn er 106 miljoen actieve gebruikers en daarbij zijn er 1,5 miljoen LinkedIn groepen te vinden. Dat zijn mooie cijfers waar je als ondernemer zeker wat mee kan. Want in de groepen, daar kun je veel mensen bereiken. Helaas ontbreekt het gemiddeld aantal leden per groep, maar in het bericht zijn wel andere zeer interessante statistieken te vinden – we raden je aan om het artikel met cijfers over LinkedIn in 2017 eens door te lezen.

LinkedIn-groepen

Er zijn vele verschillende groepen te vinden op LinkedIn. Voor marketing, dierenbescherming of recruitment, de onderwerpen lopen zeer uiteen. De groepen zijn vooral bedoeld om kennis en informatie te delen, dus dat is perfect, zo zal later in dit artikel blijken. LinkedIn–groepen kunnen soms zeer grote aantallen volgers of deelnemers hebben. De perfecte plek dus om je expertise aan de man te brengen en een grotere naamsbekendheid te creëren.

Je bedrijfspagina op LinkedIn

Als ondernemer kun je je persoonlijke LinkedIn-pagina inzetten om naamsbekendheid te genereren. Je kunt bijvoorbeeld blogartikelen van je website re-publishen op LinkedIn en zo lezers naar je bedrijf toe sturen. Een ander idee is om een bedrijfspagina aan te maken. Dat is helemaal niet moeilijk of ingewikkeld.

Je vult je eigen gegevens in zoals het aantal medewerkers, je sector en wie de directeur is bijvoorbeeld. Standaard informatie, zoals waar je gevestigd zit. Dat is zo gepiept. Maar een andere handige mogelijkheid die je hebt, is om administrators voor de pagina in te stellen. Bijvoorbeeld een of meerdere managers of een trouwe medewerker die al vanaf dag 1 bij je werkt en bewezen heeft waardevol te zijn voor je bedrijf.

Je pagina aanmaken

Om je bedrijfspagina aan te maken, klik je helemaal rechts bovenaan op ‘Work’. Wanneer je naar beneden scrollt staat er helemaal onderaan ‘Create a Company Page’. Dan kom je op een scherm waar je de bedrijfsnaam invult. Met je bedrijfsnaam wordt meteen ook de URL van je bedrijfspagina aangemaakt. Deze zie je onder je bedrijfsnaam en kun je ook nog aanpassen als je dat wilt. Let op: als je eenmaal op ‘OK’ klikt, kun je de URL niet meer aanpassen.

Bedrijfsomschrijving

Het eerste dat je gaat doen als je pagina is aangemaakt, is een beschrijving van je bedrijf toevoegen (About Us). Je hebt hier beperkt ruimte voor dus hou de tekst beknopt en to the point. Omschrijf wat je doet en voor wie je dat doet. Vergeet daarbij de SEO niet want hoewel het geen artikel is op je website, kan je pagina met behulp van deze woorden wel beter gevonden worden binnen LinkedIn. Bij ‘Specialties’ kun je nog eens haarfijn en puntsgewijs steekwoorden invoeren waaruit blijkt wat je specialiteiten zijn en waarop potentiële klanten zouden kunnen gaan zoeken.

Voeg je logo toe

Vergeet ook niet je logo toe te voegen, zodat toekomstige klanten ook een visueel idee bij je bedrijf hebben. Je logo is voor anderen op verschillende manieren zichtbaar:

  • bij medewerkers die op LinkedIn jouw bedrijf in hun werkervaring hebben gezet, en
  • in de zoekresultaten wanneer iemand naar jouw bedrijf zoekt.

Naast je logo kun je ook een banner toevoegen. Het is aan te raden om in de banner ook tekst op te nemen. Bijvoorbeeld enkele woorden of een korte tekst die je niet in je beschrijving wilt (of kan) zetten maar die je wel graag met de wereld wilt delen. Voeg steekwoorden toe om aan te geven waar je bedrijf voor staat en wat voor een soort bedrijf je bent.

Pagina’s creëren

Binnen je bedrijfspagina is het mogelijk om verschillende pagina’s aan te maken, bijvoorbeeld voor verschillende producten of diensten die je verkoopt. Deze pagina’s worden Showcasepages genoemd. Als je meerdere kleine bedrijven hebt, kun je een overkoepelende bedrijfspagina maken en de bedrijven er als afzonderlijke pagina’s onder plaatsen. Deze afzonderlijke bedrijven zijn als het ware ook verschillende producten die je verkoopt. De showcasepagina’s zijn bedoeld om je aanbod te promoten.

Verwacht niet dat je een hele webpagina kunt indelen, je hebt slechts 200 karakters om je producten te omschrijven. Deze pagina’s kunnen door leden allemaal afzonderlijk gevolgd worden, wat handig is als je sterk uiteenlopende producten verkoopt. Op elke showcasepagina kun je aparte logo’s en banners plaatsen. Je kunt maximaal 10 pagina’s aanmaken, dus kies ze goed uit en groepeer eventueel verschillende producten en plaats deze als groepje op één pagina of pik er 10 uit waar je meer aandacht voor wilt creëren.

Aandacht trekken

Wanneer je bedrijfspagina eenmaal aangemaakt is, is de volgende stap de aandacht trekken van je doelgroep. Daarvoor ga je bestaande content delen of speciaal voor LinkedIn content aanmaken. Deze content, of informatie die via je bedrijfspagina gaat delen, moet iets toevoegen voor de lezer. Het moet hem informeren en iets waardevols bieden, dat hij hopelijk gaat gebruiken en door de waarde ervan je pagina in de gaten gaat houden. Dit delen van waardevolle en voor de doelgroep nuttige informatie wordt ook wel content marketing genoemd. Content marketing is een cruciaal onderdeel van het succes van een bedrijf in een tijd van blogs en vrijheid van informatie.

Begin interactie op te bouwen met je doelgroep. Dit doe je door regelmatig nieuwe content te publiceren. Aan te raden is minimaal wekelijks of meerdere keren per week, maar meerdere keren per dag is teveel. Verder kun je je in groepen mengen en discussies proberen te starten. Tip: je kunt medewerkers instellen als contentplaatser. Door één of meerdere medewerkers ook content te laten plaatsen ben je er zeker van dat er regelmatig nieuwe content is en hoef je hier zelf weinig moeite voor te doen.

Promoot je bedrijfspagina

In al je communicatie (e-mail, marketing, nieuwsbrieven etc.) moet nu naast je website, blog, e-mail en telefoonnummer ook de URL naar je LinkedIn-pagina vermeld staan. Zo laat je de buitenwereld, waar je wel al contact mee hebt, weten dat je op LinkedIn staat en kun je connecties opdoen. Je posts kun je ook sponsored plaatsen. Dat doe je door, wanneer je nieuwe content plaatst, je doelgroep en budget in te stellen zodat je updates voor de juiste personen zichtbaar worden voor een bedrag dat voor jou betaalbaar is.

Analyseer

En zoals altijd komt er aan het einde van het stappenplan het analyseren om de hoek kijken. Bij een LinkedIn-bedrijfspagina is dat niet anders. Als je eenmaal je bedrijfspagina op LinkedIn hebt lopen en je investeert er tijd en moeite in, dan is het altijd verstandig om in de gaten te houden of je moeite zich terugbetaalt. Bekijk de statistieken die LinkedIn je standaard aanbiedt; bekijk bijvoorbeeld wie je gemiddelde volger is, hoe je aantal volgers is gegroeid (of gedaald) en hoe je deze volgers hebt verkregen.

We hopen dat nu duidelijk is hoe je met LinkedIn een naam kunt opbouwen voor je bedrijf en dat dit je zal helpen je bedrijf te laten groeien en meer klanten binnen te halen. Heb je ons artikel over hoe je een succesvolle internetonderneming runt al gelezen?