Een kanaal waar u wellicht niet zo snel aan denkt als het gaat om klantenservice, is Instagram. Het sociale netwerk staat vooral bekend als foto- en videoplatform, maar dat neemt niet weg dat men er ook goed diepgaand mee kan communiceren. Zo kunnen klanten berichten onder uw posts plaatsen en ook kunnen ze u direct privéberichten sturen.

Dat maakt het fijn als klantenservicemiddel: het is een plek om met de klant in contact te staan, een relatie op te bouwen. En dat is niet eenzijdig, moderne media zijn daarom allang geen platform voor eenrichtingscommunicatie meer. De klant heeft u ook iets te vertellen.

Waarom Instagram voor klantenservice?

Veel klanten maken al gebruik van Instagram

Hoewel de grote meerderheid van de Instagram-gebruikers tussen de 15-19 jaar is, zijn er ook veel gebruikers tussen de 20-39 jaar.

Wanneer uw doelgroep vooral uit jongeren bestaat, is Instagram dus dé plek om hen te bereiken. Maar ook onder oudere doelgroepen is instagram populair en groeiend.

Klanten zullen niet snel kopen bij bedrijven die niet reageren op sociale media

Doordat sociale media inmiddels omarmd zijn in het dagelijks leven als zijnde een manier van communiceren, verwacht men dat dit ook voor bedrijven geldt. Klanten zullen u dus berichten sturen op sociale media, of u het leuk vindt of niet, dus ook op Instagram. Niet reageren op berichten met vragen over uw producten die via Instagram binnen komen kan u klanten kosten; zij, die zich niet gehoord voelen via uw sociale media, kunnen bij de concurrent wellicht wel het antwoord op hun vraag én het product vinden!

Klanten die wel antwoord krijgen via sociale media zijn geneigd meer te kopen

Wanneer u wel reageert, behoudt u niet alleen uw bestaande klanten. U zorgt er ook nog eens voor dat zij grotere aankopen doen. Wanneer u netjes op berichten reageert, voelt de klant dat hij u kan vertrouwen. Dit resulteert in grotere bestellingen en klanten die steeds weer bij u terugkomen.

Voorsprong op de concurrentie

Nog niet ieder bedrijf biedt klantenservice via Instagram aan. Hier is dus een grote voorsprong te behalen op de concurrentie. Want zoals we hierboven al schreven: klanten die van bedrijven geen reactie krijgen via Instagram of een ander sociaal medium, gaan elders hun heil zoeken. Wanneer u wel reageert, weten nieuwe klanten u al snel te vinden.

Berichten via Instagram beantwoorden

Om effectief sociale klantenservice via Instagram te kunnen leveren zult u een social media managementtool aan moeten schaffen die Instagram ondersteunt. Bovendien zult u genoeg medewerkers moeten hebben om de berichten te beantwoorden. Niet alleen overdag, maar ook in de avond en het weekend.

Daarnaast verwacht de consument dat hij binnen no-time een effectief en vakkundig antwoord op zijn vraag krijgt. Als het antwoord te lang op zich laat wachten, zal dat gevolgen hebben voor het imago van uw bedrijf. Dit betekent vaak het aanstellen van een werknemer die zich specifiek met Instagram vragen bezighoudt. Als deze werknemer overweldigd wordt door de stroom van berichten, wordt het tijd om extra mensen aan te nemen.

Maar het kan ook makkelijker. U kunt webcare via Instagram ook aan ons uitbesteden.

Waarom Digital Customer Care Company?

Experts in webcare

We concentreren ons uitsluitend op online dialogen met uw klanten. We doen geen social media marketing en creëren ook geen content.

Onze passie

Onze passie is het helpen van klanten. Dit is dan ook onze kernactiviteit.

Uitstekende klantervaring

We werken met een professioneel team die met een gedegen training uw klanten te woord staan en zo een uitstekende klantervaring leveren.

Service Level Agreement

We hebben de zwaarste SLA in de branche. We garanderen een gemiddelde reactietijd van maximaal 30 seconden bij live chat en 15 minuten bij webcare. Zo niet, dan krijgt u van ons geld terug!

Meertalig

We werken met een internationaal team en leveren live chat in het Nederlands, Engels, Duits, Frans en Spaans.

Omnichannel

We ondersteunen vele communicatiekanalen, waaronder e-mail, live chat Facebook, Twitter en Whatsapp.

De beste technologie

De geavanceerde technologie die we gebruiken stelt ons in staat om razendsnel sociale mediaberichten over uw merk op te pikken en deze efficiënt af te handelen en om uw websitebezoekers op het juiste moment in hun online customer journey uit te nodigen voor een gesprek.

Ruime openingstijden

We zijn 24 uur per dag geopend, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar!