Leadgeneratie: Hoe hou je de balans tussen kwaliteit en kwantiteit?

We leven in tijden waarin leadgeneratie moeilijker en moeilijker wordt. De klant heeft het tegenwoordig vooral voor het zeggen en als bedrijf tast je veelal in het donker als het gaat om wat de klant denkt en zoekt. Hoe zorg je dan toch voor veel leads, die ook nog eens van hoge kwaliteit zijn? Hoe hou je die balans tussen kwaliteit en kwantiteit?

Met leads haal je inkomsten binnen. Het is dus logisch dat je er zo veel mogelijk wilt hebben en dat deze allemaal van goede kwaliteit moeten zijn. Te weinig leads betekent dat je kans op inkomen aanzienlijk kleiner wordt, terwijl veel leads van lage kwaliteit hetzelfde doen en je onnodig veel tijd kosten. Een paar goede leads zijn er niet veel, maar kunnen je wel veel opleveren. Hoe kun je dus de kwaliteit en kwantiteit van je leads in balans houden?

De balans tussen kwaliteit en kwantiteit: een lastige zaak

Iedereen wil zoveel mogelijk leads en deze leads moeten daarnaast ook nog eens van hoge kwaliteit zijn. Want leads van lage kwaliteit verspillen onze waardevolle tijd en middelen en dus geld. Er zijn over het algemeen drie oorzaken te benoemen voor het feit dat het zo moeilijk is om de kwaliteit en de kwantiteit van je leads in balans te houden.

Verkeer naar je website krijgen wordt steeds lastiger

Het genereren van verkeer naar je website wordt steeds moeilijker in deze digitale wereld waar de klant steeds slimmer wordt en steeds meer de touwtjes in handen heeft. Je zal waarschijnlijk verkeer moeten kopen, zeker in het begin, om mensen naar je website toe te trekken en het balletje aan het rollen te brengen.

Echter, het is wel zo dat iedereen hetzelfde moet doen om in de running te blijven. Je zult dus steeds moeten blijven betalen voor verkeer, zelfs elke dag. Uiteindelijk vormt dit dus een aardige kostenpost. Als het je genoeg oplevert, dan is dit misschien een goede investering. Verder kun je de volgende twee dingen doen.

De klant heeft de touwtjes in handen

Een probleem is dat kopers tegenwoordig steeds later in het aankoopproces besluiten om te kopen of niet. Ze zoeken langer door naar de juiste informatie. Pas nadat ze ongeveer de helft van het proces hebben doorlopen, ronden ze de aankoop af. In de tussentijd kun je als website geen contact met ze opnemen en moet je netjes op je beurt wachten om met ze te spreken. In andere woorden: tot zij contact met jou opnemen.

Het is dus zaak om een mogelijkheid te creëren de klant contact met je op te laten nemen in het geval deze ergens hulp bij nodig heeft. Of om contact met de klant op te kunnen nemen. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat de klant geen verlater wordt, maar een koper en, liefst zelfs, een terugkomer. Kortom: zet een lead van lage kwaliteit om in eentje van hoge kwaliteit. De oplossing hiervoor is (proactieve) live chat.

Door met een proactieve houding met je bezoekers te chatten, kun je erachter komen waarom de klant nog geen beslissing genomen heeft. Misschien is hij op zoek naar bepaalde informatie die hij simpelweg niet kan vinden op je website of misschien werkt een bepaald formulier niet. Door met hem het gesprek aan te gaan, kun je de bezoeker door het beslissings- en aankoopproces heen leiden. Net als in een winkel, als het ware. Het kan zo zijn dat hij uiteindelijk toch besluit om geen aankoop te doen, maar als je de klant netjes behandeld en juist informeert, zal hij dit onthouden en in de toekomst graag naar je terugkomen.

Je leads zijn van lage kwaliteit

Tot slot moeten we het even hebben over dat het niet heel moeilijk is om veel leads binnen te halen, maar dat deze veelal van lage kwaliteit zijn. Daarvoor kun je het volgende doen: formulieren op de juiste manier op je website inzetten. Je kunt er namelijk met je formulieren voor zorgen dat je je bezoekers snel en goed kunt filteren.

Een manier om dat te doen, is om het aantal velden in je formulier ietsjes omhoog te schroeven. Het is namelijk zo dat veel velden veel mensen afschrikken. Voeg een veldje toe en het aantal leads zal afnemen, waardoor je er beter de écht geïnteresseerden uit kunt pikken. Minder leads betekent in dit geval alleen leads van hogere kwaliteit overhouden. Ook kun je tegelijkertijd met deze formulieren meer te weten komen over je klanten.

Een persoonlijke band in een onpersoonlijke wereld

We zijn het er waarschijnlijk allemaal over eens dat het enorm belangrijk is om een goede relatie op te bouwen met je doelgroep en potentiële klanten. En dat kan flink lastig zijn in deze digitale wereld! Je moet namelijk een persoonlijke band krijgen met je doelgroep, waar het contact vooral heel onpersoonlijk verloopt. Dat lijkt lastig. Maar wacht, er is een oplossing!

Nu denk je vast: “Nu ga je natuurlijk ‘live chat’ zeggen…” Nou, dan heb je gelijk. Want live chat is precies dát persoonlijke op je statische, kille website. Maar we hebben het niet zomaar over live chat, we bedoelen namelijk specifiek proactieve live chat! Met een proactieve houding voorkom je dat je klanten vroegtijdig je website verlaten, kun je lange termijnrelaties opbouwen, alle prospects gemakkelijk filteren en de serieuze leads eruit halen.

Nodig uit tot chatten

Met live chat kun je namelijk je klanten een persoonlijke ervaring bieden. Zitten ze al een tijdje op je website en kunnen ze niet vinden wat ze zoeken? Zorg er dan voor dat je bezoekers je chatknop kunnen zien en dat ze deze gemakkelijk kunnen gebruiken wanneer ze dat nodig hebben. Er is niets frustrerender dan eindeloos in een winkel te moeten ronddwalen omdat er niemand is om je te helpen. Dan loop je meestal met lege handen de deur uit, toch?

Neem zelf ook het initiatief

Zorg er dus voor dat je klanten jou kunnen bereiken. Op die manier ben je zelf weinig tijd aan leadgeneratie kwijt en is het dus geen onnodige en grote kostenpost. Maar mocht je je leadgeneratie écht naar een ander niveau willen tillen, zet dan je live chat proactief in. Met proactieve live chat zorg je er namelijk voor dat je klanten niet te lang blijven dwalen. Hoe langer ze dwalen, hoe groter de kans dat ze hun geluk elders gaan zoeken.

Met proactieve live chat kun je dat voorkomen: door contact met je bezoekers op te nemen voordat ze weggaan. Zo heb je dus de kans om met potentiële klanten te praten, misschien zelfs wel voordat je concurrentie daarvoor de kans gehad heeft. Hier kun je dus een voorsprong creëren. En zelf het initiatief nemen, daar houdt de klant tegenwoordig wel van, want je bespaart hen de tijd en moeite.

Nu dat je contact hebt met je bezoekers, kun je deze omzetten in klanten door hen snel en goed te adviseren. Nu heb je er een langetermijnband en een lead van hoge kwaliteit bij. En dat is precies wat je wilt: een hoge kwantiteit van hoge kwaliteit leads. Daar kun je je bedrijf op verder bouwen.

Plan van aanpak

Dus wat moet je nu doen om genoeg leads én leads van hoge kwaliteit binnen te halen? Zorg allereerst voor genoeg leads. Dit doe je door de klant uit te nodigen contact met je op te nemen of de klant proactief te benaderen met live chat. Daarna kan je deze leads in een gesprek of door het gebruik van formulieren filteren op kwaliteit.

Geen tijd of niet genoeg personeel om je echt op leadgeneratie te richten? Lees hier dan eens over de voordelen van het uitbesteden van leadgeneratie.